Hoogbegaafdheid

Voordat ik mij had verdiept in hoogbegaafdheid, was ik van mening dat hoogbegaafden alles van nature wisten. Dat waren mensen die over een fotografisch geheugen beschikten en mini Einsteins waren. Gelukkig ben ik erachter gekomen dat dit niet juist was. Zelf heb ik ervan gemaakt dat hoogbegaafden over de capaciteit beschikken om een genie als Einstein te worden, maar dat de weg daar naartoe voor velen over enorme hobbels zal gaan. De juiste mindset en de juiste tools kunnen de weg beter berijdbaar maken.

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de denkwijze van Professor dr. Tessa Kieboom. Zij stelt dat het hoge IQ, motivatie en creativiteit (het Triadisch Interpendentiemodel van Renzulli), deel uitmaakt van wat zij noemt het "Cognitieve Luik", ofwel het denken.

Volgens Kieboom is er nog een kant van hoogbegaafdheid, waarnaar zij refereert als zijnde het 'Zijnsluik', ofwel het voelen. Naast kenmerken die elk kind in zijn of haar persoonlijkheid uit, gelden er voor hoogbegaafden nog enkele andere specifieke kenmerken, die maken dat een kind met hoogbegaafdheid andere behoeften heeft op het gebied van begeleiding en zorg. Volgens haar versterkt het bewustzijn, naarmate het IQ toeneemt. Concreet betekent dit dat veel hoogbegaafden extra gevoelig zijn voor prikkels.

Het werken met hoogbegaafde kinderen heeft mij geleerd dat je ieder kind opnieuw moet leren kennen. Het ene HB kind, is het andere niet. Maatwerk is hierin de gouden regel.

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen